Cigan, ampak najlepši

Objavljeno 08.01.2019
Slovensko narodno gledališče Maribor

Velika dvorana SNG Maribor bo v petek, 11. januarja 2019, ob 19. uri prizorišče velikega gostovanja Drame HNK Zagreb z eno najboljših predstav pretekle sezone Kristian Novak Cigan, ampak najlepši v režiji Ivice Buljana.

Mladi Rom Sandokan, imenovan Sandi, se zaljubi v Medžimurko Mileno, belko iz sosedne vasi Sabolščak. Ona, ločena, v poznih štiridesetih, krivično odpuščena iz službe, se vrne v rojstno hišo, kjer mora skrbeti za svojeglavega dedka. Nuzat, Kurd iz Mosula, zapusti družino in državo, ki jo je zajela vojna, v iskanju obljubljenega življenja v Calaisu. Plančića, PR iz zagrebške policijske uprave, so poslali na teren, da zakrije umor, ki bi lahko eksplodiral v nasilje in velik politični škandal. Veteran osamosvojitvene vojne vzdržuje krhki mir v vasi, policist na zatonu kariere pa je obseden z vizijami kot v apokaliptični TV seriji Leftovers.

Protagonisti tega briljantnega Novakovega romana sestavljajo neverjetno galerijo likov, ki jih prepoznamo iz strahov današnjega časa, in so okvirjeni v mojstrsko fikcijsko tkanje.

Ti izraziti antijunaki niso tipizirani predstavniki svoje etnične ali socialne skupine, temveč so plemeniti marginalci, ki s svojim obnašanjem odstopajo od stereotipa ter na empatičen način rušijo podobe o predsodkih, ki jih ima družba o njih. Zgodbe se ločujejo in na koncu združijo okrog krvavega umora. Razkošna naracija zajema precizno pripovedovane biografije štirih kulturoloških krogov.

Novakov roman je precizna socialna in emotivna topografija identitete. Eden je večinoma bel, ampak prihaja iz panonske province, drugi je romski iz istega kraja, tretjega predstavlja tisti državni hrvaški, predstavljen skozi oblast iz Zagreba, četrti pa je begunski, kurdski.

Romanu daje enormen scenski potencial predvsem razkošen avtorjev stil, zgrajen z elementi kriminalke, melodrame, dokumentarnega materiala, socialne drame z elementi popularne (sub)kulture, ki vključuje tudi romske pesmi, med katerimi je najbolj znana tudi naslov romana. Dramatizacija romana je delo Ivorja Martinića, enega najbolj opaznih hrvaških dramatikov, čigar teksti osvajajo svetovne odre.