Premiera Mozartove Ugrabitve iz seraja

Objavljeno 13.02.2019
Slovensko narodno gledališče Maribor

Opera in Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor bo v petek, 15. februarja 2019, v Veliki dvorani premierno izvedla Mozartovo spevoigro Ugrabitev iz seraja pod taktirko Simona Robinsona in v režiji Bruna Berger-Gorskega.

O Mozartovem glasbenem svetovljanstvu in skladateljskem geniju ne priča zgolj dejstvo, da je ustvarjal zelo hitro in v tako rekoč vseh glasbenih zvrsteh svojega časa, med drugim tudi v tedaj vse bolj priljubljenem singspielu (spevoigri) v nemškem jeziku; Mozartov razsvetljeni kozmopolitski duh se še danes vedno znova razodeva v vsebinah, o katerih je pogumno "spregovoril" v svojih opernih delih.

Singspiel Ugrabitev iz seraja (Die Entführung aus dem Serail) pri tem ni nobena izjema, saj gre za Mozartovo prvo delo za dunajsko publiko, v katerega je vnesel tudi nekaj tedaj 'modernih' turških glasbenih prvin in je nastalo po Gottlieb Stephaniejevi predelavi Bretznerjevega libreta Belmont und Constanze. Zgodba o 'drugi ugrabitvi' dveh žensk (Konstance in Blonde) iz turškega seraja Selima paše, ki jo želita izvesti njuna zaročenca, plemič Belmonte in njegov služabnik Pedrillo, na komični način prikazuje trk evropskega kulturnega relativizma z univerzalnimi vprašanji svobode, družbenih vlog, določenih s spolom, in ljubezni.

Režiser Bruno Berger-Gorski je pred premiero dejal: "Zdi se, da Mozarta vedno znova pritegnejo nezamisljiva, prepovedana in socialno nemogoča partnerstva, prav tako nepredvidljivi in nenadzorovani čustveni vzgibi, ki v 'Ugrabitvi' ne premagajo zgolj razkoraka med stanovi, ampak celo prepad med dvema različnima kulturama, pri tem pa ne nazadnje poudarijo enakopravnost v erotiki med moškim in žensko. Svobodno izražanje čustev, kot nam daje vedeti Mozartov bridki zaključek, nima svojega pravega mesta ne v fevdalni niti v meščanski družbi. Svoj prostor najde zgolj za nekaj trenutkov v Mozartovi glasbi ali morda v vseh tistih 'blondkah', ki si upajo izpovedati svoja čustva."

Nastopajo Martin Sušnik kot Belmonte, Andreja Zakonjšek Krt (15., 17. in 23. 2. 2019) in Petya Ivanova (19., 21. in 25. 2. 2019) kot Konstanca, Nina Dominko (15., 17., 21. in 23. 2. 2019) in Valentina Čuden (19. in 25. 2. 2019) kot Blonda, Uroš Dolšek (15., 17., 21. in 23. 2. 2019) in Bogdan Stopar (19. in 25. 2. 2019) kot Pedrillo, Tomaž Štular kot Osmin in Ivica Knez kot Selim paša.

Scenograf Marko Japelj, kostumograf Luca Dall' Alpi, oblikovalka luči Vesna Kolarec, zborovodkinja Zsuzsa Budavari Novak, asistent režije Tim Ribič.

Častni pokrovitelj predstave je Avstrijski kulturni forum Ljubljana.