55. Festival Borštnikovo srečanje

Objavljeno 12.10.2020
Slovensko narodno gledališče Maribor

Na 55. Festivalu Borštnikovo srečanje, ki poteka od 12. do 25. oktobra, je na ogled več kot 30 vrhunskih gledaliških predstav slovenskih in tujih producentov, številni dogodki v spremljevalnem in strokovnem programu ter festivalska uvodna sklopa, posvečena mladim.

V uvodnem delu festivala med 12. in 14. oktobrom bo tudi letos potekalo gledališko usposabljanje za pedagoške strokovne delavce in ustvarjalce. Letošnji program Mladega gledališča, pred dvema letoma uvedenega sklopa FBS, spodbuja k inkluzivnemu družbenemu ravnanju. Vključuje izbor petih predstav za mlade s pogovori po ogledu, dvodnevni seminar in izkušenjsko delavnico za pedagoge, ustvarjalno delavnico za mlade, čutni sprehod po mestu in javni premislek o umetnosti in družbeni odgovornosti. Na FBS prihaja Iva Moberg, ki je magistrirala na gledališki akademiji DAMU v Pragi, na katedri za alternativno in lutkovno gledališče. Skupaj z Alexom Byrnom in Kjellom Mobergom je leta 2011 ustanovila mednarodno skupino New International Encounter, njihovo predstavo Bratje in sestre bomo (zaradi epidemiološke situacije) na festivalu spremljali v neposrednem prenosu iz Norveške.  Iz Ukrajine prihaja skupina Saška Brame z dokumentarnim gledališkim projektom Jesen na Plutonu.  Avtor bo izvedel tudi petdnevni praktični seminar za študente UL AGRFT. 

Tudi letos razvijamo in krepimo sodelovanje z Akademijo za gledališče, radio, film in TV. FBS soproducira njihovo študentsko produkcijo Kvartet. Ekipo študentov VI. semestra dramske igre, gledališke režije in dramaturgije pod mentorskim vodstvom doc. Branka Jordana in izr. prof. Jerneja Lorencija že mesec dni gostimo v Mariboru, tukaj potekajo vaje za predstavo, ki bo premierno uprizorjena  15. oktobra v GT22; ob tem bo pripravljena tudi razstava. Študentje bodo tudi letos poskrbeli za Borštnikov blog in vlog, predstavljen bo mednarodni projekt/natečaj Minutna drama.

Slovesna otvoritev festivala bo v petek, 16. oktobra ob 20. uri v Veliki dvorani SNG Maribor z nadomestno predstavo Plameneča voda (Burning water) mednarodno uveljavljenega grškega koreografa Andonisa Foniadakisa v izvedbi Hrvaškega narodnega gledališča Ivana pl. Zajca z Reke, Evropske prestolnice kulture 2020.

V tujem delu spremljevalnega programa letošnjega festivala si bo mogoče ogledati gostovanje Hrvaškega narodnega gledališča Zagreb (HNK Zagreb) s predstavo Tri sestre. Gostili bomo tudi Zagrebško gledališče mladih (ZKM) in njihovo uspešnico Mladina brez boga. Med letošnje festivalske vrhunce nedvomno sodi tudi gostovanje znamenitega nemškega gledališča Berliner Ensemble z monodramo Pločevinasti boben (Die Blechtrommel), v režiji Oliverja Reeseja in igralski izvedbi izjemnega Nica Holonicsa.

Zanimivi dogodki se bodo nanizali tudi v strokovnem delu letošnjega programa. S SLOGI-jem, Senzorium, UL AGRFT ter FF UL pripravljamo dvodnevni mednarodni znanstveno-umetniški simpozij Senzorialno v gledališču: na sledi vonjav v vsakdanjem življenju in onkraj njega, ki mu  bo v obeh dneh sledil tudi čutni sprehod po Mariboru, v soboto pa še senzorialni dogodek/predstava Božanska komedija. Okrogla miza Združenja dramskih umetnikov Slovenije ZDUS se bo posvečala pogojem za ustvarjalnost, z Društvom gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije DGKTS pa smo pripravili mednarodni simpozij z aktualno temo Gledališče, ples in performans po COVID-19: Med trenutno pogubo in priložnostmi za prihodnost. Vse tri dogodke bo mogoče spremljati tudi v živo na festivalskem YouTube kanalu.

Ker gledališče ni samo predstava, ampak tudi razvejana stroka, na festivalu pozornost posvečamo tudi publikacijam/knjigam slovenskih gledaliških založnikov; nekatere bomo predstavili v živo preko pogovorov z avtorji in branja odlomkov, druge predstavljamo na spletnih straneh in vsakodnevno na stojnici v SNG Maribor.

Za nagrade se bo potegovalo devet uprizoritev po izboru selektorja Roka Bozovičarja. "Institucionalni mehanizem, ki je proizvedel približno dve tretjini gledaliških produkcij, izkazuje trden repertoarni okvir, ki zagotavlja stabilno raven gledališke proizvodnje, bistveno manj pa posega po drznih programsko-umetniških usmeritvah ter preizkusih gledališko učinkovitega, ustaljenega in pričakovanega. Produkcija nevladnih zavodov in koprodukcij z javnimi zavodi je obsegala tretjino vseh uprizoritev, kar ne odstopa bistveno od preteklih let, se pa pogoji in razmere njihovega delovanja v vseh okoliščinah zaostrujejo, kar odražajo tudi uprizoritveni dogodki, in nič kaj spodbudno ni pričakovanje, da se bodo posledice ukrepov, razpisnih odlaganj in morebitnih rezov v proračun zagotovo odrazile pri vseh deležnikih, še posebej samozaposlenih in nevladnih producentih. Neokusna šala bi torej bila, če bi rekel, da je letošnja sezona minila kot običajne in da slovensko gledališče izkazuje visoko kondicijo in formo ter obeta kontinuiteto umetniške ravni," je Bozovičar zapisal v obrazložitvi.

Petčlansko strokovno žirijo, ki bo podelila nagrade, letos sestavljajo teatrologinja in redna profesorica za področje dramaturgije in scenskih umetnosti Barbara Orel, mednarodno priznan gledališki režiser Haris Pasović, ki je sicer umetniški vodja East West Centra Sarajevo in institucije Sarajevo Fest Arts and Politics; zadnja tri leta tudi direktor festivala uprizoritvenih umetnosti Mittelfest v Čedadu, poljski gledališki režiser Norbert Rakowski, menedžer ter umetniški direktor Gledališča JK Opole ter direktor Festivala poljske klasične drame v mestu Opole, dramaturginja in novinarka tretjega programa Radia Slovenija - ARS Vilma Štritof in Ivan Medenica, umetniški direktor mednarodnega gledališega festivala BITEF v Beogradu in profesor na Fakulteti dramskih umetnosti.

Sklepna slovesnost, ki jo letos režira Edward Clug, bo potekala v nedeljo, 25. oktobra, ko bodo podeljene festivalske nagrade, vključno z Borštnikovim prstanom."Nimam se za umetnika, ampak za delavca,"  nekoč izjavi Peter Boštjančič, a – dodajmo – delavca, ki se nenehno zaveda bivanjske teže, profesionalne resnosti in etične odgovornosti igre, ki jo praviloma spremljajo nezadovoljnost, dvom, strah in vztrajno iskanje smisla. "Kot da mi gre za življenje ali smrt," je njegov slikovit, ultimativen komentar lastnega spopadanja z vlogo.* odlomek iz utemeljitve Borštnikovega prstana  (avt. Blaž Lukan).

Epidemiološke razmere in z njimi povezani ukrepi so v pomembni meri vplivali na priprave in izvedbo letošnjega festivala. Programsko in organizacijsko smo se prilagodili, kapacitete v dvoranah so bistveno zmanjšane, ob upoštevanju ukrepov NIJZ smo poskrbeli za varnost obiskovalcev in festivalskih gostov. Tudi v teh negotovih razmerah ohranjamo festivalsko kontinuiteto in stik med ustvarjalci ter občinstvom, ponujamo vpogled v trenutno stanje slovenske gledališke ustvarjalnosti ter delček tuje in nagrajujemo najbolj prepoznavne gledališke dosežke.